dijous, 7 de juny del 2012

Teories de l'aprenentatge i TIC

Durant el primer semestre de l'any passat, a clase d'UDTIC vàrem parlar sobre diferents conceptes vinculats amb les teories de l'aprenentatge.

Partim del concepte "connectivisme" per tal d'explicar els altres termes que el precedeixen.


  • Connectivisme: és una teoria de l'aprenentatge per a l'era digital, desenvolpuada per George Siemens, que es basa en l'anàlisi de les limitacions del conductivisme, el cognitivisme i el constructivisme, per tal de donar explicació a l'efecte que les TIC tenen sobre l'aprenentatge, la comunicació i els estils de vida. Aquest defensa que el sistema educatiu s'ha de centrar en les connexions per tal d'arribar a aprendre a partir de la interacció amb els altres.

Els altres conceptes relacionats amb l'anterior són els següents:

  • Conductivisme: és aquella teoria que estudia la conducta de l'ésser humà. Segons aquest estudi, aprenem gràcies als estímuls que rebem del nostre entorn i la seva repetició provoca que ho interioritzem. Per tant, és habitual la utilització del recurs de la memòria. Es basa en la transmissió d'informació. Concep l'alumne com una caixa buida i aquest té un paper passiu a l'aula. Els màxims representants d'aquest moviment són Skinner, Watson i Pavlov. 

  • Cognitivisme: és una teoria que es basa en els processos que fa la ment de l'alumne per adquirir coneixement i fer possible l'aprenentatge. Aquests són: la percepció, l'atenció, la memòria, el llenguatge i el raonament. Segueix essent la memòria la que emmagatzema el coneixement de l'alumne. Els màxims representants d'aquesta teoria són Bruner, Gagné i Ausubel.

  • Constructivisme: és aquella teoria que recolza la idea que l'aprenentatge és un procés actiu en el qual els alumnes construeixen les seves noves idees a partir d'esquemes previs que la ment ha elaborat a causa d'experiències passades. Per tant, estem parlant que la importància recau en el propi subjecte i la construcció del seu propi coneixement. Defensa l'aprenentatge experimental. Els màxims representants són Piaget i Vigotsky.

Des de les TIC a l'aula podem promoure aquesta manera d'aprendre relacionant-se amb els altres, compartint opinions, informacions sobre infinits temes amb l'utilització de blocs, de creacions pròpies audiovisuals, a través de les xarxes socials com Twitter, etc. 

A continuació us deixo un vídeo d'una conferència d'en George Siemens on exposa el concepte "connectivisme" que va fer a la UOC (Universitat Oberta de Catalunya).



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada