A classe de COED, l’Imma ens va introduir les quatre habilitats que una persona ha d’utilitzar per poder-se comunicar amb eficàcia en totes les situacions possibles. Aquestes són: llegir, escriure, parlar i escoltar.
Després d’introduir-les, ens va donar les definicions de cadascuna:
Llegir, és el procés a través del qual es comprèn un text escrit.
Llavors, diem que llegir és igual a comprendre.
En aquesta definició trobem diverses implicacions:
- Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. El significat que un escrit té per qui el llegeix (pel lector), no és una réplica del significat que l’autor va voler donar-li. És una construcció pròpia. Comprendre és interpretar el que llegim o ha escrit l’autor.
- Llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per alguna finalitat. L’objectiu sempre guia la lectura. Els objectius poden ser molts i molt variats.
- Llegir és un procés d’interacció entre qui llegeix i el text. És a dir, qui llegeix a de fer-se seu el text relacionant-lo amb allò que ja sap, i ha de adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de que ens aporta el text.
- Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència continuu (inferència: habilitat de comprendre alguna part del text gràcies al significat de la resta, gràcies al context).
Qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts del text que va llegint. A mesura que anem llegint, el lector va verificant o refutant aquelles hipòtesis que s’havia formulat.
Escriure és el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu.
Parlar és expressar el nostre pensament a través el llenguatge articulat, de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
Escoltar és comprendre un missatge, a partir d’entregar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d’interpretació d’un missatge o discurs pronunciat oralment.
Què demana saber escoltar?
En primer lloc, tenir un paper actiu i participatiu. Demana un respecte per l’emissor i les seves idees. Demana ser objectiu per intentar entendre el que ens vol dir l’altre. A més a més, un bon oïdor sap descobrir els objectius de l’orador i sap descobrir les idees principals del missatge i sap reaccionar el missatge i parlar quan acaba l’orador.
Fa 13 anys
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada