dimarts, 5 de juny del 2012

L'Entorn Personal d'Aprenentatge com a enfocament educatiu

A classe de UDTIC vàrem tractar un nou concepte: el PLE (Personal Learning Environment), que traduit a la nostra llengua seria "Entorn Personal d'Aprenentatge".

L'Entorn Personal d'Aprenentatge està format per un conjunt d'eines que configuren tota una xarxa d'informació, d'aplicacions que cada persona fa servir per poder expressar-se, compartir, informar-se, reflexionar. Aquests són elements que ens permeten construir, gestionar i controlar d'alguna manera el nostre propi aprenentatge i, des d'una visió més global, en podem parlar de comunitat d'aprenentatge.




L’entorn personal d’aprenentatge es configura a partir de les eines i serveis que ens permeten l’accés i la relació amb la informació i amb altres persones. Amb aquesta idea podem dir que un PLE es conforma entorn aquelles eines que ens permeten llegir, reflexionar i compartir.


- Eines i estratègies de reflexió: Eines de creació i modificació de la informació, on trobem wikis, suites ofimàtiques d’escriptori i en xarxa (Open Office, Google Docs, Zoho) eines de mapes mentals (CMapsTools, Creatively) eines d’edició d’audio, de presentacions, cronogrames...

- Eines i estratègies de relació: Eines i entorns socials on et relaciones amb altres persones. (Facebook, Twitter, Twenti). Els serveis que em permeten aprendre a través de la comunicació o relació amb altres persones formen una complexa però crucial part dels entorns personals d’aprenentatge, anomenades PLN (Personal Learning Networks).

Existeixen tres tipus de xarxes a les PLN, segons el seu propòsit:

- Les que el interès radica en aprendre dels objectes d’informació (videos, fotos, textos) que pengen els usuaris per els visitants (Flickr, Youtube).

- Les que el interès radica en compartir llocs, experiències i recursos per aprendre. Comunicar allò que aprenem perquè serveixi d’utilitat per els altres (Delicious, Twitter, Diigo)


Un PLE no el forma un sol entorn tecnològic, sinó també un entorn de relacions per aprendre. Es constitueix per una part social i individual, a vegades sense interactuar amb els altres, i altres recreant amb els altres la informació i aprendre del mateix procés de recreació.


- Les que el interès radica en establir relacions amb altres persones i aprendre a partir de les interaccions comunicatives establertes. (Facebook, HI5, Xing)
Un PLE no el forma un sol entorn tecnològic, sinó també un entorn de relacions per aprendre. Es constitueix per una part social i individual, a vegades sense interactuar amb els altres, i altres recreant amb els altres la informació i aprendre del mateix procés de recreació.

Com a tall d'informació, us deixo el link d'un vídeo que vàrem visionar a classe d'en Jordi Adell on fa una introducció sobre el concepte PLE i, com a conseqüència, la creació i configuració d'una comunitat d'aprenentatge. A més, existeix un article d'en Jordi Adell i Linda Castañeda que aprofundeix sobre aquest terme i exposa una sèrie d'idees que l'integren.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada