Des de la perspectiva tecnològica, el debat, la discussió i les experiències concretes basades en el concepte de PLE tindran un fort impacte en els àmbits educatius en els pròxims anys. La idea és que com a docents ensenyem als alumnes a aprendre permanentment a Internet perquè puguin seguir desenvolupant-se professional i personalment de manera integral a les seves cases i llocs de treball. Schaffert i Hilzensauer (2008) assenyalen els 7 aspectes crucials en els que l’enfocament del aprenentatge suposa un repte a la didàctica tradicional dels nostres models educatius.
1. El paper de l’alumne.
L’alumne és la part activa, és a dir, el subjecte. Qui crea, busca, edita, adapta i emet continguts. L’alumne és consumidor dels continguts elaborats per editors, experts i professors.
2. La possibilitat de personalitzar el procés.
El PLE permet a l’alumne buscar i aprofitar oportunitats d’aprenentatge i d’utilitzar serveis i eines segons les seves necessitats.
3. Els continguts.
L’avantatge que té dissenyar el teu entorn personal d’aprenentatge és que els continguts no els selecciona una persona externa, el professor, sinó que ´es el propi alumne qui selecciona l’informació que va cercant.
4. La implicació social.
La implicació social és la clau del procés d’aprenentatge, formada tant per alumnes com per professionals.
5. La propietat i protecció de dades.
Els estudiants poden accedir als continguts gratuïtament, reproduir i reutilitzar-los sota les condicions estipulades per l’autor, i crear i compartir els seus propis.
6. La cultura educativa i organitzativa.
L’objectiu d’aquest projecte se centra en el desenvolupament de l’alumne que és capaç de relacionar-se i situar-se a una posició interessant per el seu aprenentatge, partint de les seves pròpies necessitats i calculant l’impacte dels potencials proveïdors d’informació al seu voltant. L’alumne va construïnt el seu propi coneixement a partir de l’informació que va trobant i seleccionant.
7. Aspectes tecnològics.
S’utilitzen eines de software social perquè els alumnes busquin, recreïn, produeixin i difundeixin informació, és a dir, utilitzen eines d’Internet per comunicar-se amb persones rellevants per a la seva formació. (blogs, wikis, reds socials, agregadors RSS, marcadors i etiquetat social, etc.
La incorporació i la utilització d’Internet a l’escola implica que el professorat asisteixi a cursets. ´Es important que es formin comunitats de pràctica al voltant dels temes que els preocupen, utilitzant les eines que ens ofereix la xarxa.
Aquesta concepció educativa suposa un canvi de perspectiva molt important, que tindrà un gran impacte en termes d’investigació educativa. Llavors, tots el processos educatius haurien d’introduir de forma transversal els PLEs com a part fonamental de les característiques de l’alumne i de les seves necessitats d’aprenentatge.
Com a conclusió, es creu que el PLE transformarà durant els pròxims anys l’àmbit del desenvolupament professional i la formació continuada, i l’ensenyament reglat de l’alumne. Per tant, hem de contribuir a desenvolupar, amb la tecnologia que disposem, una competència bàsica: aprendre a aprendre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada